Brand Extension - strategia rozszerzania marki

Brand Extension - strategia rozszerzania marki

Firma Arkus & Romet Group, znana z produkcji jednośladów i kładów, zaprezentowała wersję produkcyjną samochodu elektrycznego. To w ofercie firmy brand extension z jednośladów na samochody. Nowy produkt polskiej motoryzacji nosi nazwę Romet 4E.

Brand extension marki motoryzacyjnej

Napęd podstawowej wersji samochodu stanowi elektryczny silnik o mocy 4 kW. W wersji L7e pojawi się silnik o mocy aż 7,5 kW. Zestaw zasilających akumulatorów waży 240 kg. Żywotność ich obliczona została na 800 cykli. Czas ładowania wynosi 8 godzin.

Nazwa 4E pochodzi od czterech słów: Electric, Economic, Ecologic, Easy. Electric. Economic bo jak zapewnia producent, koszt przejechania 100 km ma kosztować mniej niż 10 złotych. Zasięg samochodu oszacowany został na 120 km (180 w wersji L7e). Nowy Polski samochód ma kosztować 6-7 tysięcy euro. Ecologic bo auto ma niecałe 3 metry długości i waży bez akumulatorów 350 kg. Do jego produkcji tak małego auta nie użyto wielumateriałów. Silnik elektryczny nie zanieczyszcza bezpośrednio środowiska. Romet 4E wpasowuje się w aktualny ekologiczny trend w światowej motoryzacji. E4 to dwuosobowy mikrosamochód z silnikiem elektrycznym. Easy bo samochód ma stanowić w ofercie producenta alternatywę dla pojazdów jednośladowych. Romet 4E może osiągnąć prędkość maksymalną 45 km/h. Niska masa oraz ograniczona moc sprawi, że za kierownicą samochodu marki Romet będą mogły zasiąść osoby posiadające prawo jazdy kategorii B1. Takie prawo jazdy możliwe jest do uzyskania po ukończeniu 16. roku życia. Pojazd będą mogli również prowadzić posiadacze motorowerowego prawa jazdy kategorii AM – nad takim projektem pracuje obecnie rząd. Jeżeli przepisy wejdą w życie, dokument mogą uzyskać osoby, które ukończyły 14. rok życia. Co więcej, w wielu krajach lekkie czterokołowce, dorośli mogą prowadzić bez jakichkolwiek specjalnych uprawnień. Rozpoczęcie produkcji seryjnej planowane jest na rok bieżący. miejscem produkcji ma być zakład produkcyjny znajdujący się we wsi Podgrodzie. W Polsce, produkty będą dostępne w Sieci Franczyzowej Romet Partner. Brand extension obejmie więc także i sieć dystrybucji.

 

Strategia rynkowa a brand extension

E4 to ciekawy przykład Brand extension. Romet jest historycznie znanym producentem takich jednośladów jak rowery Wigry, Flaming czy Ogar oraz motorowerów Komar. W latach 70tych i 80tych królowały one na naszych szosach. Obecnie pod marką Romet można kupić skutery, motocykle i quady. Marka Romet nie wyróżnia się wizerunkowo na rynku. Pomimo pozycji lidera ilościowego (około 15% udziałów rynkowych), nigdy nie była postrzegana jako konkurent dla produktów japońskich czy importowanych z krajów Unii Europejskiej. Produkty Romet wybierane były głównie ze względu na swoją cenę. Czy auto za 30 000 zł będzie konkurencją dla innych produktów motoryzacyjnych. Taka suma to standardowa cena dla produktów ekonomicznych, jakie oferują liderzy światowej motoryzacji na rynkach Chin i Indii. Najtańsze modele oferowane są nawet za ceny zdecydowanie niższe. 

Rozszerzanie oferty to także brand extension. Marka Romet znana była ze spalinowych jednośladów. Nie ma wizerunku firmy motoryzacyjnej. Nie ma także wizerunku firmy ekologicznej. To co może być wykorzystane w lansowaniu nowej oferty firmy, to grupa docelowa, jaką stanowią młodzi ludzie. Dla wielu skuter czy motocykl były pierwszym kontaktem z motoryzacją. Czy motywy ekologiczne przekonają ich do nowej oferty Arkus & Romet? Czy Brand extension wzmocni pozycje firmy na rynku?

Polska jeszcze nie jest krajem, w którym aktywnie dbamy o ekologię. Samochód jest elementem prezentacji statusu społecznego i sukcesu. Auto to element autoekspresji. Czy Romet 4E wpisuje się w ten trend? Raczej nie. Jest mały. Będzie słabo wyposażony. Wcale nie jest tani. Czy takie cechy przełożą się na jego wizerunek. Lans w E4 chyba nie będzie silną stroną marki. Brand extension wymaga nakładów. Czy Arkus & Romet poza inwestycją w opracowanie i wdrożenie do produkcji auta poświęci środki na jego masową promocję? Brand extension nie zawsze kończy się sukcesem. Choć jest to strategia ponadprzeciętnego wzrostu, brand extension na zupełnie nowe produkty obarczone jest wieloma ograniczeniami i ryzykami.

Numeryczna nazwa produktu.

Bez wytłumaczenia nowa nazwa produktu jest abstraktem. Takie cechy ma akronim. Podobną konwencje nazewniczą jak Romet zastosowała firma 3M. Ta nazwa jest akronimem od nazwy Minnesota Mining Manufacture. Na rynku istnieje także firma telekomunikacyjna O2, z tym że jej nazwa pochodzi od oznaczenia cząstki tlenu. U2 to nazwa znanego zespołu muzycznego – nazwę można odczyta jako YouToo, czyli „ty też”. Q8 – które jest nazwą firmy petrochemicznej z Kuwejtu – QEight. Innym przykładem nazwy produktu z cyfrą jest gazowany napój cytrynowo-limonkowy 7UP. Znana w Stanach Zjednoczonych sieć sklepów nosi nazwę 7-eleven, co oznaczało godziny otwarcia sklepu. Inną nazwa brandu z cyfrą jest PS2 czyli Play Station 2. K2 to marka desek snowboardowych, 20th CenturyFox to znana wytwórnia filmowa. WD-40 to nazwa brandu – środka wypierającego wodę. Nazwa brandu WD oznacza Water Displacement. V w nazwie brandu V8 pochodzi od Vegetable Juice.