Jakie hasła reklamowe stosowała jedna z najbardziej znanych marek świata. Hasła reklamowe Nike.

Hasła reklamowe firmy Nike

Firma, jeden z największych na świecie producentów obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych, została założona w Washington County przez Billa Bowermana i Philipa Knighta jako Blue Ribbon Sports. Zanim w 1978 roku firma przeszła rebranding i przyjęła nazwę Nike, powstały pierwsze znane hasła reklamowe, w tym: „There is no finish line”.

Blue Ribbon Sport powstało w styczniu 1964 jako firma zajmująca się dystrybucją japońskiego obuwia Onitsuka Tiger. W roku 1971 BRS skończyła współpracę z Onitsuka i wypuściła pierwszą samodzielną linię obuwia nazwaną „Swoosh”. Latem tego roku firma zaprezentowała model butów dla piłkarzy, który otrzymał nazwę „Nike”. Także wtedy firma jako pierwsza podpisała kontrakt na wyłączność używania odzieży sportowej z tenisistą rumuńskim Ile Nastase. BRS zmieniła nazwę na Nike w roku 1978. Zmiana nazwy wiązała się ze zmianą strategii komunikacji firmy – Nike to bogini zwycięstwa. Hasła reklamowe Nike często nawiązywały wprost do rywalizacji sportowej. Podobnie jak nazwy obuwia sportowego. W latach 80. hasła reklamowe wsparła kampania wizerunkowa z udziałem Michaela Jordana. Powstała kultowa seria butów do koszykówki Air Jordan.

Hasła reklamowe, które trafiają do historii

Nike zawsze wykorzystywała w reklamie popularnych sportowców. Wspomniany Jordan, Tiger Woods, Rafael Nadal, Christiano Ronaldo zarabiali krocie na współpracy z firmą, a ta dzięki nim powiększała przewagę rynkową i dopisywała kolejne zera na koncie. Niezapomniane są również kampanie i hasła reklamowe firmy Nike. W 1988 pojawił  slogan “Just Do It”. Zachęca do wysiłku przekonując, że z czasem sukces będzie nagrodą. Hasła reklamowe miewają różne, oryginalne inspiracje. W przypadku „Just Do It” były to ostatnie słowa skazanego na śmierć mordercy Gary’ego Gilmore’a skierowane przed egzekucją: ” Let’s do it”. Wśród klasyfikacji i rankingów, jakim poddawane są hasła reklamowe, Just do It! od lat niezmiennie znajduje się w czołówce.

Hasła reklamowe Nike

Nike – Just Do It

Nike – Write the Future

Nike – Yesterday Said You Tomorrow

Nike – Have a Strong Day

Nike – Basketball Never Stops

Nike – Legends Run Forever

Hasła reklamowe stosuje się po to, by zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy na reklamę i oferowany przez nią produkt, a w konsekwencji zachęcić do jego zakupu. Dobre hasła reklamowe są dopasowane do potrzeb grup docelowych, uwzględniają specyfikę konkurencji i plany dotyczące przyszłości marek. Projektuje się je tak, aby odwoływały się do emocji, zwracały uwagę i ułatwiały zapamiętanie przez stosowanie rymów, wieloznaczności, dowcipu i stopniowego odkrywania właściwych haseł. Hasła reklamowe są jednym z elementów tworzenia tożsamości produktu lub usługi. Duża konkurencja na tym rynku oraz stosunkowo krótki czas żywotności poszczególnych serii produktów wymaga, aby slogany reklamowe były szybko i precyzyjnie opracowywane. Zajmują się tym firmy wyspecjalizowane w kreowaniu perswazyjnych sloganów dostosowanych do potrzeb rynku i konkretnego produktu.

 

Jan Astner

Artykuł z archiwum ANAGRAM Naming