Philips czeka zmiana nazwy. Na planowanym na 3 maja walnym zgromadzeniu wspólników, ma zapaść decyzja o zmianie nazwy z Royal Philips Electronics na Royal Philips. Rebranding i zmiana nazwy holenderskiego koncernu, wiąże się ze zmianą strategii ofertowej.

Rebranding a strategia firmy

Firma chce ograniczać produkcję elektroniki użytkowej na rzecz rozwijania ofert w obszarze sprzętu medycznego, oświetleniowego i akcesoriów do pielęgnacji ciała. Z perspektywy zarządu to bardziej perspektywiczne rynki, na których będzie możliwe lepsze wykorzystanie posiadanych przez firmę unikalnych kompetencji, technologii i innowacji. Utrzymanie określenia Electronics w nazwie, było by ograniczeniem wizerunkowym. Zmiana nazwy jest najszybszym i najefektywniejszym sposobem na prezentacje nowej strategii. Poza tym, nazwa Royal Philips nie nawiązuje do żadnej konkretnej oferty ani technologii, więc w przyszłości pozwala na swobodny rozwój oferty. Można więc powiedzieć, że Philips przechodzi rebranding.

Zmiana nazwy i rebranding Philips
Zmiana nazwy i rebranding Philips

Zmiana nazwy a rebranding

Poza częściową zmianą strategii rynkowej, rebranding jest także odejściem od historycznego obszaru działania koncernu. Firmę Philips założono w 1891 roku. Koncern działał początkowo jako producent żarówek, aby następnie rozwinął swoją ofertę na telewizory i inną elektronikę użytkową. Jak ważny był to dla firmy rynek, świadczyło dodanie do nazwy członu „electronics”. Systematyczna zmiana nazwy to proces, który trwa w koncernie już od pewnego czasu. Od 1991 roku używano nazwy Philips Electronics. W roku 1998 roku dodano człon Royal i zmieniono nazwę na Royal Philips Electronics. Obecnie pozostanie jedynie Royal Philips. Zmiana nazwy odwzorowuje ewolucję koncernu i prezentują jego stałe dostosowywanie się do konkurencyjnego rynku. Śledząc zmiany nazwy w holenderskiej firmie, można odnieść wrażenie, że wprowadzenie członu Royal było od dawna planowane. Rodzą się jednak pytania, czy nazwa Philips nie wystarcza, czy marka Philips jest tak słaba że potrzebuje wsparcia „królewskim wizerunkiem”, czy może udziałowcem firmy jest holenderska lub inna rodzina królewska?

Rebranding a wartość marki

Zmiana nazwy nie jest dla koncernu Philips czymś nowym – zarząd koncernu rozumie znaczenie jakie ma komunikacja werbalna i jej kluczowy element – nazwa firmy. Pomimo wysokich kosztów jakie z tym się wiążą, zmiany nazwy były każdorazowo przeprowadzane, gdy zmieniano strategię firmy. Philips nigdy z tego powodu nie stracił klientów. Zmiana nazwy była bowiem traktowana jako element wdrażania strategii, a zarządzanie marką jako inwestycja. Według niektórych szacunków marka jest obecnie warta około 7-8 mld dolarów. Czy rebranding wpłynie pozytywnie na wartość marki Philips?

Strategia rebrandingu

Jak wykorzystać rebranding

Rebranding jako wsparcie zmiany strategii