Manufaktura, łódzkie centrum handlowe zostało sprzedane. Kupił je niemiecki fundusz nieruchomościowy Union Investment Real Estate. Sprzedał francuski tercet: Apsys Polska, Fonciere Euris i Rallye. Niemcy w ten sposób rozszerzają swoją działalność w Polsce. Manufaktura będzie kolejną po katowicki centurm Trzy Stawach inwestycją. Suma 400 mln europ jest to jedną z największych transakcji nie tylko w Polsce ale i w Europie w bieżącym roku.

Manufaktura, znana i uznana marka

Manufaktura to konglomerat wielu funkcji. To centrum handlowe, 3 muzea, hotel, centrum konferencyjne i centralny rynek jako miejsce spotkań. To swoiste centrum gastronomiczne miasta – lokalizacje ma tam około 60 kawiarni i restauracji. Na kompleks kulturalny składają się oddział Muzeum Sztuki, Kinderplaneta, Muzeum Historii Miasta Łodzi, Muzeum Fabryki, Experymentarium oraz Międzynarodowe Centrum Promocji Mody. Manufaktura powstała jako rewitalizacja dawnej fabryki włókienniczej. Założycielem fabryki był Izrael Poznański przedsiębiorca łódzki uznawany wraz z Ludwikiem Geyerem i Karolem Scheiblerem jako jeden z trzech łódzkich „królów bawełny”.

Manufaktura - marka jako rewitalizacja miejsca

Manufaktura - marka jako rewitalizacja miejsca

Budynki postawione pod koniec XIX wieku zyskały nowe funkcje i stały się centralnym punktem Łodzi, alternatywą dla ulicy Piotrkowskiej. Inicjatorem powstania Manufaktury był Cyprian Kosiński. Ten mieszkający w Szwajcarii biznesmen pochodzący z Łodzi, pozyskał dla miasta kapitał w wysokości około 270 mln euro. Kapitał pochodził między innymi z Grupy Rotschild

Manufaktura – wiele funkcji w jednej lokalizacji

Łódzka Manufaktura to największego centrum handlowo-rozrywkowego w tej części Europy. Centrum otworzono sześć lat temu. W manufakturze zrealizowano wiele plenerowych koncertów, pokazów kina plenerowego. Te oraz inne imprezy publiczne doskonale wylansowały centrum nie tylko w Łodzi, ale i w całej Polsce.

Samo Centrum Handlowe mieści ponad 300 sklepów oraz posiada prawie 3500 miejsc parkingowych. Swoje istnienie manufaktura rozpoczęła od zdobycia nagrody „Global Award for Excellance”. Nagroda ta jest przyznana najlepszemu centrum handlowemu Europy przez Urban Land Institute. Manufakturę doceniło także International Council of Shopping Centers.

Dlaczego manufaktura jest tyle warta?

Na wartość Manufaktury wpływa głównie ilość konsumentów. Corocznie miejsce to odwiedza około 20 milionów klientów. Z perspektywy inwestora, ważny jest wskaźnik niewynajętych powierzchni. Jest on jednym z najniższych w Polsce, co świadczy o uznaniu dla Manufaktury przez firmy dystrybuujące swoje towary przez ten kanał dystrybucji.

Unikalność Manufaktury polega także na atrakcyjnej lokalizacji, wyjątkowej architekturze i zastosowanych rozwiązaniach urbanistycznych. Centrum zlokalizowane jest w kwartale pomiędzy ulicami Zachodnią, Ogrodową, Drewnowską i Karskiego, na terenie dawnej fabryki Izraela Poznańskiego.

Cały pomysł urbanistyczny na Manufakturą opierała się na koncepcie rewitalizacji przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej o przeszłości przemysłowej. Takie podejście nie tylko zachowało niezwykłą atmosferę miejsca, ale stało się elementem działań „konserwatorskich”. Zrewitalizowano kilkanaście hal przemysłowych i budynków poprodukcyjnych. O znaczeniu tego fragmentu zabudowy dla miasta, świadczy fakt o zaliczeniu kwartału ulic wraz z przyległym pałacem, do czterech najcenniejszych zabytków przemysłowych miasta. Manufaktura stała się także miejscem odwiedzanym przez turystów. Największe centrum konferencyjne znajdujące się w pięciokondygnacyjnym budynku przyciąga biznes i podnosi prestiż miejsca.

Na dzień dzisiejszy Manufaktura jest już marką. Marką przestrzeni miejskiej, marką miejsca spotkań, marką wielu funkcji biznesowych, turystycznych i społecznych. Jedynie 6 lat potrzeba było, aby Manufaktura zyskała sobie taką pozycje w mieście i regionie. To uzasadnia kwotę transakcji. Od momentu powstania Manufaktura zdecydowanie powiększyła swoją wartość, na co ma wpływ nie tylko wielkość obiektu, ale i jego unikalny koncept i funkcje. Centrum wpływa na rozwój miasta. O wyjątkowej sile tej marki świadczy fakt, że mieszkańcy Łodzi nie wyobrażają sobie swojego miasta bez Manufaktury.