Logo firmy, poza nazwą, to podstawowy element identyfikacji. Każda firma dąży do zbudowania unikalnego wizerunku, uzyskania wysokiej świadomości i zdobycia przewagi konkurencyjnej. Jak zaprogramować i zbudować silną markę? Jak wyróżnić się od konkurentów?
Czym jest logo firmy?
Poza nazwą, logo firmy jest najważniejszym elementem identyfikującym firmy i marki. Powszechnie istnieje opinia, że to ładny obrazek, rysunek lub grafika. W praktyce liczy się wizerunek firmy, jej renoma i reputacja. Liczy się wyróżnienie do konkurentów. Jeżeli logo firmy jest tylko grafiką, to odróżnia a nie wyróżnia na rynku. A nie chodzi przecież o to aby być tylko innym, ale o to aby być postrzeganym jako lepszy.
Dlatego projektowanie logo firmy to trudna sztuka, szczególnie jeśli myślimy w kategoriach efektywnego narzędzia marketingowego. Powinno ono być precyzyjnie zaprogramowane i zaprojektowane, ale nie do naszego gustu, a do wizerunku jaki najlepiej wspiera nasz biznes. Tu pojawia się największy problem w projektowaniu logo firmy. Zamawiający koniecznie chcą aby logo firmy im się podobało. Chcą się z nim dobrze czuć. Podobnie jest z nazwami. Jednak logo firmy i jej nazwa jest dla klientów i konsumentów. To oni nas oceniają, to oni od nas kupują.
Logo firmy a wizerunek i wartość marki.
Logo firmy, podobnie jak nazwa marketingowa, to strategiczny element tożsamości przedsiębiorstwa. Logo firmy pełni funkcje herbów i godeł XXI wieku, służą identyfikacji i wyróżnianiu firm i przedsiębiorstw. Są także odwzorowaniem aspiracji firmy, jej pozycji na rynku oraz nośnikiem podstawowych komunikatów marketingowych. Znaczenie nazwy i logo firmy w strukturze majątku firm najlepiej obrazuje fakt, iż ceny największych i najbardziej uznanych światowych przedsiębiorstw niejednokrotnie aż w dziewięćdziesięciu procentach tworzone są przez wartość marki. Aby tak było, logo firmy i jej nazwa musza być chronione prawnie, a firma musi posiadać wszystkie dokumenty związane z prawami własności.
Jak projektować logo firmy?
Prawidłowo zaprojektowane logo firmy powinno uwzględniać takie aspekty jak:
- profil i zakres działania firmy,
- jej historię, a także historię logo i przyczyny zmian, przeobrażeń itp.,
- strategię i wartości, osobowość i wyróżnienie marki,
- porównanie do konkurentów i innych firm na rynku.
Inny charakter logo zarezerwowany jest dla banków, inny dla zakładów produkcyjnych a jeszcze innym powinna posługiwać się firma usługowa. Dobrze by było, aby logo firmy było odzwierciedleniem rangi przedsiębiorstwa, jego aspiracji, a także był elementem wyróżniającej tożsamości na tle całej branży.
Logo firmy posiada wiele cech i elementów składowych. Logo firmy nie istnieje nigdy samo. Powinno być uzupełnione formami i elementami zgodnymi ze sobą co do formy, znaczenia i założonych funkcji. Jest wzorcowym elementem komunikacji firmy i jako takie tworzy informację czym jest firma i jakie zajmuje miejsce na rynku. Funkcją logo firmy jest także wyróżnienie danej firmy wśród innych o tym samym profilu działalności oraz umożliwienie jej efektywnego dialogu z szeroko rozumianym otoczeniem. Wyróżnienie a nie tylko odróżnienie. Czyli zaprezentowanie się, a najlepiej pokazanie w czym jesteśmy lepsi od konkurentów.
Logo firmy to obraz, grafika, ikona, symbol. Ważniejsze jest, aby logo firmy pomagało budować jednoznaczny i silny wizerunek. Gdy logo firmy przeszkadza w budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa, spada efektywności jego działań marketingowych. Ważniejsze w projekcie logo firmy jest opisanie wizerunku firmy, jej osobowości, elementów wyróżniających, a nie tylko ocenianie czy jest ładne czy nie. Niestety często klienci wybierają dostawców projektów na podstawie atrakcyjnie pokazanych obrazków a nie efektów biznesowych i marketingowych jakie osiągnęły firmy. Grafika logo firmy, to tylko drobny element budowania marki.
Jak forma logo firmy?
Logo firmy, tak jak nazwa, musi odwzorowywać jej docelowy i oczekiwany wizerunek. Pierwszym warunkiem sukcesu w programowaniu logo firmy jest projekt sprawiający, że wszystkie jego elementy są spójne formalnie w swoich cechach wizerunkowych. Następnym jest wymóg, aby wszystkie elementy logo firmy podporządkowane były określonemu i zaprogramowanemu wzorcowi image przedsiębiorstwa. W końcu indywidualność zastosowanego rozwiązania to ostatni warunek. Indywidualność rozwiązania może stać na dalszym planie, jeżeli historia i tradycja przedsiębiorstwa mają priorytetowe znaczenie dla jego działalności lub gdy istnieją ściśle określone wzorce lub konwencje branży.
Projektowanie logo firmy.
Po pierwsze, bardzo ważne są atrybuty firmy i ich wyeksponowanie. Każda firma posiada cechy, które ją w sposób pozytywny wyróżniają i to one powinny być prezentowane i podkreślane, także przez formę logo firmy. Znaczenie poszczególnych części składowych logo firmy też jest różne. Regułą jest, aby nacisk położyć na te, które stanowią o najważniejszych i najbardziej indywidualizujących elementach. Może to być kolor, uzupełniające elementy graficzne, logotyp czy wreszcie znak graficzny. Następną kluczową cechą gwarantującą sukces logo firmy jest jego spójność z formami działania i prezentacji marketingowej. Inaczej projektuje się logo która się pokazuje, inaczej wygląda logo firmy o której się mówi. Źle zaprojektowane logo firmy, niedopasowane do podstawowych form komunikacji oraz materiałów aplikacyjnych, utrudni wszystkim poprawną prezentację marki. Logo firmy może tracić czytelność przy pomniejszaniu, zmieniać kolor w zależności od technologii.
Jednoznaczność komunikatów prezentowanych przez logo firmy i ich zgodność z ideą i celami firmy podnosi znaczenie oraz wpływ na efektywność marketingu. Do budowania wizerunku należy wykorzystać wszelkie elementy logo firmy, odpowiednio kładąc nacisk na te, które w danym wypadku są bardziej znaczące. Ważne jest by pamiętać o tym, że logo firmy może pracować na korzyść marki pod warunkiem, że będzie stosowane w poprawnej formie i w odpowiednim kontekście. I tak na przykład logo uznanego funduszu inwestycyjnego na tanim plastikowym długopisie będzie mezaliansem prestiżu z tandetą. Będzie podważało wiarygodności firmy i jej wizerunku. Logo klubu młodzieżowego wykonane ze szlachetnego kamienia będzie świadczyć o złym smaku jego twórców.
Logo firmy a marketing.
Logo firmy wpływa na planowanie marketingu. Swoją formą prezentuje jej osadzenie kulturowe a poprzez umiejętne stosowanie i dopasowanie do wielkości i potrzeb firmy oddaje jej charakter, zapewnia spójność wszelkich elementów identyfikacji wizualnej. Te logo firmy, które jest poprawnie opracowane i używane, tworzą indywidualny styl i charakter firmy.
Pojawia się jednak wiele zagrożeń. Można do nich zaliczyć zbyt powierzchowne traktowanie znaczenia logo firmy, niekompletne wdrożenie elementów tworzących identyfikację, brak zrozumienia zasad plastycznych i użytkowych, niekonsekwentne stosowanie, niekontrolowane modyfikacje i zmiany. Innym typem zagrożeń są ograniczenia prawne. Logo firmy może być chronione prawnie, co wymaga rejestracji w Urzędzie Patentowym. Trzeba jednak pamiętać, że nie każde logo firmy może być zarejestrowane. Sytuacja jest podobna jak w projektowaniu nazw. Nawet te indywidualnie projekty logo firmy, ze względu na swoje podobieństwo do istniejących form mogą być odrzucone. Gwarancję zapewnia tylko profesjonalna metoda projektowa i badania zdolności uzyskania ochrony prawnej logo firmy.