Jaka nazwa dla nowej firmy? Nazwy są różne – jedne są mniej, inne bardziej atrakcyjne, łatwiej zapadające w pamięć i przyciągające uwagę. O jednych mówimy, że są ładne, a inne z kolei brzydkie. Ale o jakiej nazwie można powiedzieć, że jest dobra?

Nazwa dla nowej firmy – katalog wymagań

Nazwa powinna pasować do firmy. Mając różne przykłady, jesteśmy w stanie powiedzieć co najwyżej, która ładnie brzmi, a która nie. Jednak to nie znaczy, że odpowiednio wypełnia swoją funkcję. Nazwa dla nowej firmy ma nie tylko odróżniać, ale i wyróżniać na rynku. Ma pokazywać, w czym firma jest lepsza, gdzie leży korzyść z korzystania oferty firmy.

Nazwa dla nowej firmy ma przede wszystkim identyfikować nasz biznes. Opisywać go. Dlatego nazwa dla nowej firmy nie może zostać pomylona z żadną inną. Nazwa ma również być elementem komunikacji marketingowej. Ma uwodzić klienta, zachęcać go do wypróbowania jej produktów czy usług. Aby właściwie wypełniała swoje funkcje, należy przy projektowaniu zadbać o kilka rzeczy.

Nazwa dla nowej firmy – rozpoznawalność.

Nazwa dla nowej firmy musi być łatwa do wypowiedzenie i napisania. To, czy taka będzie, zależy od rynku, na którym działa firma. Wiadomo, jeśli przedsiębiorstwo eksportuje za granicę, to tamtejsi odbiorcy mogą mieć problemy z zapamiętaniem słowa, w którym są fonemy i znaki diakrytyczne z języka polskiego. Tak samo w Polsce, zastosowanie obcojęzycznej nazwy może skutkować tym, że nie klienci będą mieli problem nawet z rozróżnieniem jej na półce sklepowej, bo nie będą wiedzieli, jak się ją czyta.

Nazwa dla nowej firmy – atrakcyjność.

Dość łatwo możemy stwierdzić, które nazwy dla nowej firmy jest ładne, a które nam się nie podobają. Estetyka brzmienia, czyli eufonia, wpływa na postrzeganie nazwy i samej firmy. Francuskie nazwy perfum są dobrze odbierane w Polsce, bo kojarzą się ze zmysłowością i elegancją. Z kolei Fabryka Specjalistycznej Armatury Kanalizacyjnej (lub jej skrót WSAK) nie jest zbyt przyjemna dla ucha. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu różnych morfemów, skojarzeń, słów, nazwa może mieć nadany ładunek znaczeniowy, który sprawi, że będzie ona przekazywała pewien pozytywny komunikat do odbiorcy. Jako przykład można podać Emperię, firmę z rynku dystrybucji. W swojej nazwie ma zakodowane dwie ważne cechy – skalę działalności oraz wiarygodność. Nowa nazwa dla firmy NORRON jest palindromem, czyli nazwą symetryczną. Czytana od pierwszej lub od ostatniej litery brzmi tak samo. Podwójne R odnosi do ziemi (terra) – firma zajmuje się odwodnieniami gruntów budowlanych. ORLEN ma zakodowane w nazwie elementy narodowe (skojarzenia z orłem), energią (morfem EN). To nowa nazwa dla firmy, która w bardzo efektywny sposób wspiera i wizerunek i samą działalność największej polskiej firmy. CONSUS nawiązuje od słów „konsensus” i „consulting” i opisuje firmę konsultingową. CODES to kontaminacja słów Corporate + Design.

Nazwa dla nowej firmy – unikatowość.

Na każdym rynku panują pewne konwencje. W branży transportowej są firmy z cząstką „trans”, a w budowlanej „bud”. Aby się odróżnić, należy wystrzegać się tworzenia konstrukcji z ich użyciem. Nazwa dla nowej firmy, gdy podobna jest do setek innych firm, nie tylko nie wyróżnia oferty na rynku, ale prowadzi do kłopotów z odróżnieniem od innych przedsiębiorstw o podobnym profilu działalności. Bycie na siłę innym, także nie musi stanowić wartości. Nazwa z dowcipnej może stać się śmieszną, ze zbyt złożonej może stać się niezrozumiałą. Sztuką jest, aby nazwa dla nowej firmy w podobny sposób oddawała wszystkie oczekiwane cechy.

Nazwa dla nowej firmy – bezpieczeństwo.

Każda nazwa, jeśli chcemy budować sukces, powinna być bezpieczna. To oznacza, że powinno się ją dać zarejestrować, czyli chronić prawnie. O tym, czy nazwa dla nowej firmy jest rejestrowalna, decyduje urząd patentowy. Nazwa dla nowej firmy musi spełniać kilka warunków. Przede wszystkim powinna się różnić od tych istniejących. Zgodnie z Kodeksem Handlowym, nie można zarejestrować dwóch spółek o identycznej nazwie. Bez względu na to, jak doskonałą i dobrze brzmiącą nazwę przygotujemy, będzie bezużyteczna, jeśli nie będzie się dało jej zarejestrować. Istnieją przepisy, które ograniczają stosowanie specyficznych określeń w nazwie. Na przykład nazwa nie może zawierać morfemów Bio, Eco i Eko, gdy firma nie ma certyfikatów produkcji ekologicznej. Stosowanie nazw miejscowości podlega odrębnym ograniczeniom.

Jak powinna być projektowana nazwa dla nowej firmy

Aby połączyć wszystkie te wymagania, najlepiej zwrócić się z prośbą o pomoc do firmy, która zajmuje się nazewnictwem. Specjaliści stworzą taką nazwę, która będzie nośnikiem komunikatu marketingowego i jednocześnie, zapewnią jej ochronę prawną. Bezpieczeństwo językowe i prawne wymaga wielu testów. Znajomość konwencji nazewniczych pozwala na kreację odpowiedniej ilości różnych propozycji. Na świecie jest ponad 100 milionów domen internetowych z rozszerzeniem com. W bazach światowych urzędów patentowych zarejestrowano kilkadziesiąt milionów znaków towarowych. Znalezienie nazwy bez znajomości procedury eliminujące wszystkie nazwy z ograniczeniami prawnymi lub językowymi jest bardzo czasochłonne.

Najgorsze co może spotkać przedsiębiorcę, to konieczność wycofania produktów lub nazwy firmy z rynku, na którym istnieją ograniczenia prawne. Krajowe sądy chronią interes lokalnych urzędów skarbowych. Używanie marki chronionej prawnie zawsze kończy się wygrana sądową właściciela praw do znaku towarowego. Odszkodowania często sięgają setek tysięcy euro.

Nazwa dla nowej firmy musi być rozpoznawalna, atrakcyjna, unikatowa i co najważniejsze bezpieczna.

 

Maria Orkwiszewska

ANAGRAM Naming