Nowa marka firmy może nieść informacje o strukturze własności. Zmiany nazwy są dość często spowodowane zmianami właścicielskimi. Proces zmiany może być jednoetapowy lub może odbyć się w kilku krokach. Taki proces przeszła właśnie czeska firma STROM. Ten producent maszyn uprawowych wprowadza nową nazwę firmy. Od następnego roku firma będzie oznakowywała swoje produkty nazwiskiem właściciela firmy. Został nim Ladislav Bednar. Nie stanie się to jednak od razu.

Zmiana wizerunku i nowa marka firmy

Nowa marka firmy została ogłoszona podczas spotkania europejskich przedstawicieli handlowych firmy. W październiku w Pradze, zarząd firmy ogłosił informacje o zmianie. Nowa marka firmy i nowe logo będą używane od początku 2014 roku. Zmiana nazwy jest konsekwencją wykupienia przez Ladislava Bednara akcji od swoich wspólników. W ten sposób firma będzie nosiła nazwę od nazwiska jedynego właściciela firmy.

Nowa marka firmy będzie wprowadzania stopniowo. Firma planuje, że dopiero od 2014 roku, produkowane przez przedsiębiorstwo maszyny, będą nosiły oznakowanie Bednar. Nowa marka firmy i nowe logo do tego czasu będą wprowadzane stopniowo z wykorzystaniem poprzedniej nazwy. Aby zachować ciągłość wizerunku firmy i marki , w okresie przejściowym pojawi się sygnatura Strom-Bednar. Taki ruch ma rozłożyć zamianę identyfikacji czeskiego producenta na dwa etapy. Nowa marka firmy pojawi się na rynku stopniowo.

Nowa marka firmy

Nowa marka firmy

Nowa marka firmy w procesie rebrandingu

Cały proces zmiany nazwy ma zająć pełen rok. Przejście będzie w ten sposób płynne. Łącznie ze zmianą oznakowania maszyn, nowa nazwa pojawi sie stopniowo na innych elementach identyfikacji. Strategia marki łączonej jest dość popularna, ale stosowana jest przez marki raczej słabsze lub nie posiadające odpowiednich budżetów na przeprowadzenie kampanii informacyjnej.

Dla partnerów zmiany są widoczne od razu. Nowa marka firmy mogła by budzić zdziwienie u klientów końcowych. Być może, firma nie posiada pełnej bazy swoich klientów, aby ich jednorazowo o zmienia poinformować. Życie maszyny rolniczej jest dłuższe niż jeden sezon – użytkownicy mogli by być zdziwienie zniknięciem z rynku oferty maszyn oznakowanych logo Strom.

W sumie koszty takiego przedsięwzięcia będą większe niż zmiana jednorazowa, ale za to zostaną rozłożone w czasie. Nowa nazwa nie zmieni wizerunku firmy. Zmieni tylko oznakowanie i stanie się informacją o zmianach własnościowych w firmie. Ryzyko utraty renomy i reputacji jest dla firmy bardziej kosztowne, niż nakłady na proces, w którym nowa marka firmy pojawia się stopniowo. Nowa marka firmy powinna takie ryzyko eliminować.

Innowacyjna marka firmy

Innowacyjna marka firmy

 

Nowa nazwa – konsekwencje zmiany

Z doświadczeń firmy ANAGRAM Naming wynika, że zastosowanie nazwiska w nazwie firmy, sugeruje że firma będzie miała charakter rodzinnych. To dosyć popularna strategia nazewnicza. Nazwa firmy jest w ten sposób bezpośrednio łączona z właścicielami. Z reguły są to założyciele firmy. W wypadku Strom, jeden ze współzałożycieli firmę przejął i wprowadził do nazwy swoje nazwisko. Nazwa firmy Bednar jest uniwersalna, prosta, i łatwa do zapamiętania. Bez problemu będzie stosowana na rynkach międzynarodowych. Nazwisko Bednar jest w Czechach dość popularne. Problemem może być nowa marka firmy nie tożsama z nazwą domeny internetowej. Nie jest to wielki problem, ale wymaga większej uwagi i nakładów przy lansowaniu strony internetowej i informacji w tym kanale komunikacji.