Licencjonowanie marki jako strategia rozszerzania.

Licencjonowanie marki jako strategia rozszerzania.

De’Longhi nabyło licencję na znak towarowy Braun. Dotychczasowy właściciel marki, Procter&Gamble, zdecydował się na przekazanie praw włoskiej firmie na licencjonowanie marki.

Licencjonowanie marki.

Licencjonowanie marki będzie miało miejsce na podstawie umowy, jaką firmy De’Longhi i Procter&Gamble niedawno podpisały. Na mocy tej umowy włoska marka De’Longhi nabyła prawa licencyjne do wykorzystania znaku towarowego Braun. Umowa mówi o rynkach europejskich. Wartość transakcji obejmującej licencjonowanie marki wynosi 200 mln euro.

Licencjonowanie marki nie zmienia właściciela marki. Prawnym właścicielem znaku towarowego Braun w dalszym ciągu jest koncern Procter&Gamble.

Dlaczego De’Longhi korzysta z obcej marki a nie rozszerza swojej własnej? Dlaczego inwestuje w licencjonowanie marki? Według menedżerów firmy, transakcja pozwoli na powiększenie udziałów firmy w segmencie średnio-wyższym na rynku drobnego AGD. Celem De’Longhi jest sprzedaż drobnego AGD, który ma wizerunek wysokiej jakości i innowacyjności. Dotychczas firma na tym rynku nie istniała. Inwestycja we własną ofertę wymaga czasu. Dlatego zdecydowano się na strategię opartą o licencjonowanie marki.

Licencjonowanie marki jako element strategii

Nabycie praw do marki wiąże się z reguły z długoterminową strategią firmy. Inaczej nie było by sensu inwestować w obcą markę. Licencjonowanie marki jako strategia nie jest zbyt popularna, właśnie z tego powodu.

De’Longhi to nazwisko włoskiej rodziny, która od 1902 roku prowadziła drobny zakład rzemieślniczy. Firma De’Longhi została powołana w roku 1950. Zajmowała się produkcją przenośnych grzejników i klimatyzatorów. Wkrótce asortyment rozszerzono na drobne produkty AGD. Szczególne miejsce w ofercie firmy zajmują ekspresy do kawy.

 

Zakup licencji na markę wiąże się ze strategią rozszerzania portfolio ofertowego. Dywersyfikacja gamy produktów może być jednym z najsilniejszych atutów i wyróżników marki. Licencjonowanie marki uznanej taki cel pozwala osiągnąć szybko i zapewnia spore szanse na sukces rynkowy. Pierwotne produkty jak grzejniki, są do dziś ważnym segmentem rynku dla De’Longhi. Firma rozwija ponadto produkcję klimatyzatorów, odkurzaczy wodnych, frytkownic i żelazek. Wcześniejszy zakup marki Kenwood rozszerzył potencjał portfolio koncernu. Zakup licencji jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy.

Braun AG jest niemiecką marką w całości należącą do Procter & Gamble, która to firma przejęła markę wraz z korporacją Gillette w 2005 roku. Markę założył inżynier Max Braun we Frankfurcie nad Menem w 1921 roku. Jednym z najbardziej znanych produktów marki są golarki.