Mimo nienajlepszych wyników finansowych w zeszłym roku marka McDonald’s wciąż jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w świecie. Także jej sztandarowy slogan reklamowy zajmuje czołowe lokaty w rankingach popularności.

Slogan reklamowy, który zjada konkurencję

W tym roku minie dziesięć lat od kiedy ofertę Mc Donald’s promuje na świecie slogan reklamowy „I’m lovin’ it.” Kampania zaczęła się we wrześniu 2003 roku w Niemczech pod hasłem ”Ich libe es”. Do propagowania anglojęzycznej wersji zaangażowano m.in. popularnego wówczas piosenkarza Justina Timberlake’a. Jej celem było odświeżenie wizerunku marki. Firma rozszerzyła ofertę o produkty niskokaloryczne, w tym nowe rodzaje sałatek. Slogan reklamowy okazał się strzałem w dziesiątkę. Kampania marketingowa odniosła sukces, już w roku 2003 odnotowano lepszy wynik finansowy. Slogan reklamowy był analizowany na wszelkie sposoby. Zarzucano mu niepporawność gramatyczną, niewłaściwie użycie czasu. Nie umniejszyło to w żaden sposób sukcesu kanapkowego światożercy. Po dziesięciu latach slogan reklamowy „I’m lovin’ it”  nadal zachowuje marketingową świeżość.

Mcdonalds - slogan reklamowy

Mcdonalds – slogan reklamowy

Slogan reklamowy McDonald’s

Historia firmy sięga lat 40. ub. wieku. Bracia Maurice i Richard McDonald otworzyli w San Bernardino przydrożną restaurację z hamburgerami i frytkami. W 1954 roku prawo do sprzedawania licencji na prowadzenie lokali według systemu McDonald nabył handlowiec Ray Kroc. Rozwinął system wprowadzając standardy oceny restauracji według trzech kryteriów: jakość, czystość, obsługa. Podstawową menu były hamburgery. Slogan reklamowy z lat 60. „Let’s eat out” zachęcał całe rodziny na „wspaniałe hamburgery”.  W tamtych latach w reklamach pojawił „chodzący” slogan reklamowy – klaun Ronald McDonald. W 1968 roku wprowadzono do sprzedaży kanapkę z podwójną porcją wołowiny. Big Maca wymyślił Jim Delligatthi. „Big” stał się czymś więcej niż zwykła kanapka. Tygodnik „The Economist” według ceny kanapki ustala siłę nabywczą waluty danego kraju w stosunku do dolara. Slogan reklamowy zachęcał do zakupu dwóch kawałków wołowiny z cząstkami cebuli, sera w bułce z sezamem. W 1975 roku produkty McDonald’s można było kupić nie wysiadając z samochodu. Pierwszy lokal drive-thru otwarto w Sierra Vista w Arizonie, aby umożliwić zakupy kanapek żołnierzom z pobliskiej bazy, którzy nie mogli umundurowani wysiadać z aut poza jednostką.  Dziś kanapki z okienka przynoszą kilkadziesiąt procent dochodów ze sprzedaży. W 2004 roku po nagłej śmierci Jima Cantalupo prezesa zarządu koncernu firma opublikowała osobliwy nekrolog, który pełnił funkcję pożegnania i  i reklamy. Wizerunkowi płaczącego klauna Ronalda McDonalda i wystylizowanym na czarno, słynnym łukom towarzyszyło hasło: ”Brakuje nam ciebie, Jim.” Przed dwoma laty we francuskiej telewizji wyemitowano pierwszą reklamę McDonald’s skierowaną do konsumentów o różnych orientacjach seksualnych. Slogan reklamowy zachęcał – „Przyjdź taki, jaki jesteś”.

Mcdonalds slogany reklamowe

Mcdonalds slogany reklamowe

Slogan reklamowy – czy Big Mac może się przejeść?

W Polsce pierwszą restaurację McDonald’s otwarto w 1992 roku w Warszawie. Konsumenci pobili rekord świata w liczbie zamówień. Jednego dnia złożyli ich 13304. Dwa lata później w Częstochowie rozpoczęła działalność pierwsza w Polsce restauracja typu McDrive. Kampanie reklamowe McDonald’s były wielokrotnie nagradzane. Slogan reklamowy – ”Śpij smacznie, śniadanie czeka” a także slogan reklamowy „Dziecięca eskorta McDonald’s” promowały kampanie, które zostały wyróżnione nagrodą Effie. Mimo wprowadzania do oferty coraz większej liczby produktów o obniżonej kaloryczności, sałatek i lekkich przekąsek, firma dba o wizerunek Big Maca. Slogan reklamowy – „Idź na jakość” promuje Big Maca, który zawiera mięso grillowane beztłuszczowo, bez sztucznych dodatków i konserwantów. W Polsce działa 301 restauracji McDonald’s. W ubiegłym roku otwarto 22 kolejne restauracje. W tym roku ma być podobnie.

Jerzy Danilewicz

Hasła reklamowe – niezbędny element promocji marki

Starzenie się wizerunku, czyli jak i kiedy zarządzać procesem repozycjonowania marki.

Budowanie unikalnego wizerunku firmy i produktów. Corporate & Brand Identity