Wizerunek firm, marek i produktów
Wizerunek to zestaw skojarzeń i rynkowa opinia jaką ma otoczenie o firmie i jej ofercie. Każda firma, każda oferta ma swój unikalny wizerunek. Od tego jak jest on ukształtowany i zarządzany zależy sukces rynkowy firmy. Wizerunek marki ma wpływ na (1) wzrost efektywności rynkowej, pozwala na (2) rozszerzanie działalności na nowe rynki, rozwijanie porfolio ofertowego i docieranie do nowych grup klientów oraz (3) wpływa na wartość firmy:
1. Wizerunek a efektywność rynkowa firmy.
Firmy o zaprojektowanym silnym wizerunku są zdecydowanie efektywniejsze w konkurowaniu na rynku. Wizerunek powoduje efekt ssania (klienci sami pytają i szukają oferty firmy), pozytywnie wyróżnia od konkurentów i nastawia do oferty, co pozwala uzyskiwać wyższe od konkurentów marże. Jak zarządzać wizerunkiem aby odnosić sukcesy rynkowe?
2. Wizerunek a rozszerzanie działalności firmy.
Aby rosnąć firma musi się rozszerzać. Może tego dokonać wchodząc na nowe rynki, gdzie wizerunek służy do budowania akceptacji firmy i jej oferty. Może wprowadzać na obecnym rynku nowe oferty, gdzie wizerunek firmy wspiera ich akceptację i zachęca do przetestowania oferty. Może docierać do nowych grup klientów, gdzie wizerunek buduje pozytywne nastawienie. Każda nowa oferta, nowy rynek i nowi klienci rozwijają portfolio ofertowe firmy. Jak wykorzystać wizerunek do rozwoju porfolio ofertowego i ekspansji firmy?
3. Wizerunek a budowanie wartości firmy.
Wartość marki zależy od jej wizerunku. Marka, w zależności od branży może stanowić znaczącą część wartości firmy. Dla firm działających na rynku inwestycyjnym marka stanowi kilka procent wartości firmy, dla usług rośnie do jednej czwartej, dla dóbr szybko rotujących marka jest porównywalna do wartości księgowej. Produkty i marki premium mogą stanowić nawet 90% wartości firmy. Jak kształtować wizerunek, aby podnieść wartość firmy?
Wizerunek: zarządzanie
Wizerunek firmy lub produktu stale się zmienia. Wynika to ze zmian na rynku, działań konkurentów, oczekiwań konsumentów oraz sposobów i efektywności działania firmy. Bez stałego monitorowania niemożliwa jest kontrola i zarządzanie wizerunkiem, co może mieć bezpośredni wpływ na rezultaty biznesowe. Oferta CODES pokrywa cały zakres działań związanych z:
- programowaniem i opracowywaniem NOWEGO wizerunku
- doskonaleniem wizerunku czyli REPOZYCJONOWANIEM
- zmianami wizerunku, czyli REBRANDINGIEM
Wizerunek: zakres prac
W konkurencyjnej gospodarce, gdzie klienci i konsumenci mają możliwość wybierać oferty od wielu dostawców, wizerunek nabrał szczególnego znaczenia. Ci, którzy nie zarządzają swoim wizerunkiem najczęściej zmuszeni są do walki o klienta ceną, a to wpływa na wysokość marż i rentowność biznesu. Każda oferta, każdy produkt, każda usługa ma swój wizerunek. Dlatego zagadnienia związane z kształtowaniem i zarządzaniem wizerunkiem obejmują:
- Wizerunek firm i przedsiębiorstw – Corporate Identity
- Wizerunek grup kapitałowych i holdingów – Group Identity
- Wizerunek towarów i usług – Brand Identity
- Wizerunek portfeli marek i ofert – Brand Architecture
Wizerunek: wykorzystanie
Celem każdej firmy, każdego przedsiębiorstwa jest wzrost. Pomagamy budować rynkowe strategie wzrostu oparte na wizerunku. Integrujemy zarządzanie wizerunkiem ze strategią rozwoju firmy. Pomagamy budować rynkową przewagę konkurencyjną dostarczając rozwiązania kształtujące przewagę wizerunkową. Ten kto jest lepiej postrzegany na rynku, kto ma lepszą renomę i reputację, szybciej zdobywa i potrafi dłużej utrzymać przewagę konkurencyjną- ten kto ma lepszy wizerunek.