Firmy chcą zmieniać swój wizerunek i przeprowadzić rebranding z dwóch powodów: wprowadzając nową ofertę a stary wizerunek traci aktualność, problemy w firmie nadszarpnęły reputacją firmy i konieczna jest zmiana. Corporate Identity to strategia kształtowania i doskonalenia wizerunku.

Rebranding wizerunku firm

Choć logo firmowe to grafika, w jego tworzeniu najważniejsze nie są wcale względy estetyczne. Przy jego projektowaniu należy pamiętać o jego głównym celu – czyli o identyfikacji i wyróżnieniu firmy. Z tego powodu logo powinno być zgodny z jej strategią firmy, prezentować jej obszar działania, silne strony i elementy odróżniające pozytywnie od konkurentów.

Rebranding TMobile

Rebranding TMobile

W projektowaniu symboliki firmowej ważne jest, aby wypełniał on swoją funkcję. Jest nią budowanie rozpoznawalności i jej pozytywne wyróżnienie na tle konkurencji. Tworząc logo, należy się więc kierować jej zaprogramowanym idealnym wizerunkiem. Rebranding jest potrzebny, gdy wizerunek nie opdowiada naszym potrzebom i wizji. Jeśli firma sprzedaje produkty oparte na wielowiekowej tradycji (np. zdrową żywność), to nic nie stoi na przeszkodzie, by jej symbol był trochę pokryty patyną. Jeśli jest to agencja kreatywna, to logo może uwzględniać abstrakcyjne elementy, świadczące o aktywności twórczej i poszukiwaniu nowych rozwiązań. W ten sposób pełniej będzie można zakomunikować charakter działania firmy i wzmocnić przekaz nadawany za pomocą innych środków, takich jak reklama. Jeżeli nasze logo nic otoczenu nie mówi, lub budzi złe skojarzenia, konieczny jest rebranding.

rebranding biedronka

rebranding biedronka

Na czym polega rebranding?

Celem każdej firmy jest rozwój, który przejawia się w wejściu na nowe rynki (w tym zagraniczne), poszerzeniu oferty czy w fuzji bądź akwizycji. Ponadto, zmienia się otoczenie konkurencyjne, pojawiają się nowi klienci. Po takich działaniach może okazać się, że obecny wizerunek firmy nie pasuje do ambitnych celów, rynku na którym firma chce działać lub po porosty się zdewaluował. To z kolei pociąga za sobą konieczność stylizacji symboliki oraz całego systemu prezentacji i komunikacji przedsiębiorstwa. Takie działanie jest najszybszym i najtańszym sposobem na zmianę wizerunku. Jest to rebranding.

Nowe logo powinno odnosić się do konkurencji. Rebranding jako zmiana symboliki może być niepowtarzalną szansą na zbudowanie przewagi wizerunkowej. Rebranding, czyli odświeżenie wizerunku, nadanie mu współczesnej formy, uwypuklenie w komunikacji elementów przewagi konkurencyjnej to szansa ale i wyzwanie przy projektowaniu logo. Rebranding powinien zawierać analizę konkurencji i konwencji panującej w branży. Po takim projekcje konkurenci powinni zazdrościć firmie jej nowego logo i wizerunku. Wizerunek firmy jest świadectwem wystawianym nam przez otoczenie – świadectwem z naszej umiejętności budowania swojej tożsamości i dbałości o naszą reputację. Często najlepsze świadectwa mają nie liderzy rynkowi, ale raczej Ci, którzy depczą im po piętach.

Rebranding costa by cofeeheaven

Rebranding costa by cofeeheaven

Rebranding, nowa strategia marki

Opracowując strategię marki firmy nie możemy zapominać, że mocny wizerunek firmy cechują:

– Spójność: wszystkie działania firmy powinny charakteryzować jednorodne i harmonijne atrybuty; mogą się one podobać lub nie – to kwestia gustu – ważne, by odbiorca miał poczucie, że działania te pochodzą z jednego organizmu, a nie z wielu autonomicznych księstw;

– Konsekwencja: organizacja uwzględnia różnorodność grup docelowych dla swych działań (choćby w podziale na odbiorców wewnętrznych i otoczenie), dopasowując ich kształt do wymagań grupy docelowej, jednocześnie ma stworzone ogólne ramy dla komunikacji pozwalające zachować spójność komunikatów;

– Konstruktywność: pozwala jej członkom postępować twórczo, wychodzić naprzeciw oczekiwaniom otoczenia – budując pozytywne skojarzenia z organizacją.

Rebranding jest strategią rynkową. Rebranding ma na celu odzyskanie lub wzmocnienie przewagi konkurencyjnej.

Inne artykuły na temat rebranding:

Nowy wizerunek firmy. Strategia firmy a rebranding.

Strategie rebrandingu. Wsparcie zmian strategii biznesowej.

Jak odbudować wizerunek firmy? Rebranding i repozycjonowanie marki.

Nowe logo Banku PEKAO SA. Rebranding czy tylko repozycjonowanie.

Rebranding Biedronki. Od dyskontu do supermarketu.

Rebranding. Odnowiony wizerunek firmy.